Information transmission and criticality in the contact process

Marzio Cassandro, Antonio Galves and Eva Löcherbach

In the present paper, we study the relation between criticality and information transmission in the one-dimensional contact process with infection parameter λ. To do this we define the {\it sensitivity} of the process to its initial condition. This sensitivity increases for values of λ ‹ λc, the value of the critical parameter. The main point of the present paper is that we show that actually it continues increasing even after λc and only starts decreasing for sufficiently large values of λ. This provides a counterexample to the common belief that associates maximal information transmission to criticality.

The whole paper is available here.